Thursday, March 06, 2008

Ayah...Role Model Anak-anak

Dalam membina institusi keluarga bahagia, peranan lelaki sebagai dan bapa bukan sahaja diharapkan oleh isteri dan anak-anak tetapi juga dituntut oleh agama.

Walaupun semua lelaki yang berkahwin mempunyai matlamat membina keluarga bahagia dan cuba melaksanakan tanggungjawab sebaik yang mungkin, namun perlaksanaannya banyak cabaran dan dugaan.

Paling utama mempunyai nilai-nilai murni dalam diri setiap kali berinteraksi dengan ahli keluarga. Dalam hubungan dengan isteri hendaklah jujur, amanah dan mempunyai kepimpinan yang boleh diyakini dan digantungkan harapan serta menjadi pelindung kepada isteri.

Dengan anak-anak, bapa mestilah menjadi 'Role Model' dan tempat rujukananak-anak. Selain menyediakan segala kemudahan anak juga perlu perhatian dan belaian seorang bapa. Sifat mendidik dan membimbing perlu ada dalam diri bapa ideal.

Amalkan gaya hidup sihat, tidak minum minuman keras, merokok, berjudi, mengambil dadah dan berfoya-foya diluar rumah atau tidak pulang tanpa alasan. Semua ini meninggalkan kesan negatif dalam diri isteri dan anak-anak.

Lumrah manusia tidak ada yang sempurna, pasti ada kelemahan dan kekurangan.

Kehidupan perlu ada matlamat, oleh itu perancangan adalah perlu.

No comments: