Friday, January 11, 2008

Tip Membesarkan Anak Part 2

Hari ini saya akan ceritakan mengenai 5 tip lagi mengenai tip membesarkann anak.

6. Perbuatan
Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-2 yang sedang membesar. Perkembangan mereka membuatkan mereka ingin merasai dan mengalami setiap perkara termasuklah membuat kesilapan.

7. Sambutan Ulang Tahun.
Buatlah sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Pemberian dari ibu bapa akan membuatkan anak anda belajar menghargai dan berterima kasih terhadap pemberian anda.

8. Masa
Luangkan masa bersama anak anda di luar rumah, pimpinlah tangan anak-anak anda apabila nda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kehadiran mereka amat penting dalam keluarga.

9.Penghargaan
Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga pada masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anada. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun telah rosak. Tanyalah mereka dahulu sekiranya anda ingin membuang barangan kesayangan mereka kerana mungkin mereka amat sayang barang tersebut.

10. Kerja
Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke ruamh. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting dari keluarga. Jadi jika di rumah anda perlu lebih banyak luangkan masa bersama anak anda.

No comments: