Thursday, January 10, 2008

Tip Membesarkan Anak

Dah lama saya tak menulis di ruangan ini. Hari ni saya terasa untuk berkongsi mengenai tajuk ini. Saya akan kongsikan 10 Tip membesarkan anak, hari ini 5 dan esok 5 tip lagi.

Anak merupakan anugerah Allah yang paling berharga. Sebagai ibubapa kita diamanatkan untuk menjaga dan mendidik anak dengan sempurnasupaya dapat menjadi orang yang berguna satu hari nanti.
1. Nama
Mulakan dengan panggilan nama yang baik.Nama panggilan yang tidak baik akan menyebabkan anak anda berasa merendah diri dan malu.
2. Pelukan
Berikan pelukan kepada anak anda setiap hari. Mengikut kajian anak yang dipeluk setiap haru akan mempunyai kekuatan minda yang lebih tinggi berbanding anak yang jarang dipeluk. Pandanglah anak anda dengan pandangan yang penuh kasih sayang. Pandangan inin akan membuatkan anak anda lebih yakin apabila berhadapan dengan persekitarannya.
3. Pujian
Berikan pujian, pelukan, ciuman, hadiah ataupun senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya. Ini menunjukkan anda menghargai kebolehan anak anda.
4. Didikan
Didalam mendidik dan membesarkan anak-anak, janganlah anda mengeluh. Keluhan hanya akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka menjadi beban kepada ibu bapanya. Anda sepatutnya gembira dikurniakan cahayamata kerana anak adalah penyeri dalam rumah tangga.
5. Cerita
Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tidak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunjukkan minat yang mendalam terhadap celoteh anak anda. Ini dapat merapatkan hubungan ibu dan anak.

No comments: